december 2014

woensdag 22 oktober 2014

Ruimtebeslag

De ene vervoerwijze neemt meer ruimte in dan de ander. Dit is het geval tijdens het verplaatsen, maar ook tijdens het parkeren.

De cijfers over het ruimtebeslag zijn gebaseerd op onderzoek naar de vraag hoeveel reizigers zich per uur over een straatbreedte van 3,5 meter kunnen verplaatsen. Het ruimtebeslag van de verschillende vervoerwijzen is gerelateerd aan het ruimtebeslag van de auto. Winnaar is de tram: die neemt zeer weinig ruimte in en kan grote hoeveelheden reizigers vervoeren. De tram wordt op de voet gevolgd door lopen en fietsen. Grote verliezer is de auto.

Ook bij parkeren is de auto de grote verliezer. Langsparkeren is wellicht efficiënter dan parkeren op een terrein, maar neemt veel meer ruimte in beslag dan fietsparkeren. Winnaar zijn de voetganger en het openbaar vervoer: daarbij speelt parkeren niet (OV-remises zijn niet meegenomen). Op het punt van stilstaande voertuigen scoort de fiets dus slechter dan lopen en openbaar vervoer, al is het ruimtebeslag van een gestalde fiets 8 tot 30 maal kleiner dat dat van een geparkeerde auto.


Ruimtebeslag per reiziger
Kwaliteit van de data: matig


Ruimtebeslag van parkeren
Kwaliteit van de data: matig



Foto’s: city of Gävle


Meer informatie: Todd Litmann, Economically succesful cities favor space-efficient modes, 2014.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

UA-23873000-2